2 manieren van Experience Economy?
Tijdens het coolhunten binnen de trend experience economy kwam ik tot de conclusie dat er meerdere manieren zijn om de experience te bieden. Wat ik hier beschrijf zijn enkel een paar ideeën over dit onderwerp en zijn zeker geen feiten!
Als ik de trend experience economy bestudeer, gaat het er uiteindelik om dat je een beleving toevoegt aan een product waardoor mensen er meer geld voor willen betalen. Op het moment dat ik hiervan een aantal voorbeelden bekijk zie je grote verschillen in de manier waarop bedrijven dit proberen te bereiken.
Aan de ene kant heb je bedrijven die evenementen, acties, etc organiseren om consumenten bij het merk te betrekken. Neem bijvoorbeeld Amstel, zij organiseren ieder jaar het muziek evenement 'vrienden van Amstel live'. Het evenement voegt niets toe aan het bier opzich, toch creëeren ze wel een beleving voor de bezoekers. Bedrijven als Harley Davidson en Red Bull hanteren dezelfde manier om een beleving aan hun merk toe te voegen.
Vervolgens zijn er bedrijven die een beleving koppellen aan het product dat ze verkopen. Dit zie je bij nagenoeg ieder luxe product wel gebeuren. Een bedrijf als Knor toont tijdens zijn reclames vaak beelden uit de Oosterse wereld. In mijn ogen communiceren ze hiermee dat de gerechten écht autentiek zijn en voegen ze dus een extra beleving toe aan hun product. Bedrijven die een zelfde manier gebruiken zijn ondere andere Nike en Starbucks.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten